Designerii de scaune pentru avioane visează de mult timp la concepte inovatoare de cabină economică, căutând echilibrul ideal între a înghesui cât mai mulți pasageri și a menține experiența relativ plăcută pentru pasageri.


Și, deși scaunele de avion de tip “stand-up”, care au circulat în ultimii ani, nu au văzut încă lumina zilei, iar revizuirea scaunelor de avion care părea a fi la orizont anul trecut, în urma pandemiei, nu s-a materializat niciodată, există încă mulți designeri care lucrează pentru a revoluționa cabinele avioanelor.


Crystal Cabin Awards, cunoscut pentru faptul că pune în evidență cele mai noi tendințe în materie de interioare de avion, este mereu cu ochii pe cele mai recente actualizări și inovații.


După ce pandemia a întârziat anunțarea câștigătorilor premiilor din 2020, anul acesta Crystal Cabin Awards și-a redus cele opt categorii obișnuite la două premii cheie care recunosc locul în care se află aviația în acest moment: categoria “Alegerea juriului” și premiul “Călătorii aeriene curate și sigure”.

Unul dintre cele mai interesante concepte de pe lista scurtă a premiului “Alegerea juriului” este Chaise Longue Economy Seat Project, care prevede o cabină cu două niveluri de scaune, fiecare rând alternând între scaunele de la sol și scaunele ridicate la câțiva metri deasupra solului.


Proiectul îi aparține studentului Alejandro Núñez Vicente, în vârstă de 21 de ani, originar din Spania, dar care studiază la Universitatea TU Delft din Olanda. Núñez Vicente a declarat pentru CNN Travel că experiențele sale de călătorie prin Europa în economie au inspirat parțial ideea.

Sătul de lipsa spațiului pentru picioare, și-a dat seama că ridicarea rândului de scaune din față ar rezolva problema. Proiectul său elimină compartimentul pentru bagaje de deasupra capului, permițând mai mult spațiu în cabină pentru scaunele de la un nivel superior. În schimb, bagajele sunt depozitate în compartimentele de sub scaun.


Núñez Vicente consideră că acest design ar funcționa bine în avionul Flying-V, care se află în prezent în curs de dezvoltare la TU Delft, dar spune că ar putea fi implementat și într-un Boeing 747, Airbus A330 sau în orice alt avion de dimensiuni medii și mari.

Núñez Vicente spune că a preluat ideile deja discutate de echipa care lucrează la proiectul Flying-V și a adus propria viziune la masă.
Scopul a fost acela de a crea o experiență de cabină pe mai multe niveluri care să ofere ceva atractiv pentru călătorii care stau pe ambele niveluri.


“Rândul inferior are avantajul de a le oferi pasagerilor experiența de lounge a unei canapele prin întinderea picioarelor, în timp ce rândul superior oferă o experiență de SUV, făcând posibilă, de exemplu, încrucișarea picioarelor datorită spațiului sporit pentru picioare și a spațiului general de locuit”, spune Núñez Vicente.

Designul scaunelor oferă, de asemenea, mai multe unghiuri de înclinare, precum și un spătar reglabil și un suport pentru gât detașabil, pentru a oferi și mai mult confort.


“Clasa economică actuală este adesea limitată la o singură poziție sau la o poziție ușor înclinată, care împiedică utilizatorul să aibă o experiență de zbor confortabilă și relaxantă”, spune Núñez Vicente.

Conceptul a fost deja în lucru înainte de pandemie, dar Núñez Vicente crede că designul se pretează la climatul actual.
“Deoarece oferă mai mult spațiu între pasageri și îi poziționează la înălțimi diferite, este mai potrivit pentru zborurile în perioada pandemică”, spune el.


În plus, piesele scaunelor sunt concepute pentru a fi ușor de mutat, permițând transformarea unui avion comercial în aeronavă pentru a fi folosit pentru transportul de marfă.


Núñez Vicente lucrează acum pentru a da viață proiectului în parteneriat cu profesorii săi de la TU Delft, Dr. Peter Vink și Dr. Wolf Song. Următorul pas este proiectarea unor prototipuri testabile.

“În acest moment, acesta este un proiect intern al universității, condus de studenți, care încă nu a fost prezentat în mod oficial companiilor aeriene. Cu toate acestea, unele companii din sectorul aerospațial s-au arătat deja interesate de proiectul Chaise Longue Economy Seat, ceea ce prezintă posibile șanse pentru colaborări viitoare”, spune Núñez Vicente.