Confruntându-se cu încetinirea creșterii vânzărilor și cu creșterea costurilor, Amazon.com Inc. stoarce mai mulți bani de la cele aproape 2 milioane de afaceri mici care vând produse pe vasta sa piață online.
Pentru prima dată, partea medie a Amazon din fiecare vânzare a depășit 50% în 2022, potrivit unui studiu realizat de Marketplace Pulse, care a eșantionat tranzacțiile vânzătorilor începând cu 2016.
Firma de cercetare a calculat costul total al vânzării pe Amazon prin numărarea comisionului pentru fiecare vânzare, a taxelor pentru depozitarea în depozit, ambalare și livrare, precum și a banilor cheltuiți pentru a face publicitate pe un site unde sute de milioane de produse se întrec pentru a atrage atenția. Plata către Amazon pentru serviciile de logistică și publicitate este opțională, dar majoritatea comercianților consideră că acestea sunt o parte necesară pentru a face afaceri.
Vânzătorii au plătit Amazon tot mai mult pe tranzacție timp de șase ani la rând, potrivit Marketplace Pulse, dar au putut absorbi creșterile deoarece compania a atras noi clienți și a crescut rapid vânzările. Acest lucru s-a schimbat brusc atunci când blocajele pandemice s-au atenuat și oamenii au început din nou să călătorească și să ia masa în oraș, luând oxigenul din cumpărăturile online. Anul trecut, Amazon a generat cea mai lentă creștere a vânzărilor din istoria sa.
Consumatorii sunt mult mai atenți la oferte decât erau în timpul pandemiei, așa că comercianții de pe Amazon sunt reticenți în a crește prețurile. Această realitate, împreună cu creșterea constantă a taxelor, înseamnă că mulți vânzători se străduiesc să facă bani – ceea ce îi determină pe unii să se ocupe singuri de transport și să cheltuiască mai puțin pentru a-și face publicitate pe site-ul Amazon.
“Pentru aceste întreprinderi mici, este din ce în ce mai greu să fie profitabile, deoarece cheltuiesc din ce în ce mai mulți bani pe taxele Amazon”, a declarat Juozas Kaziukenas, fondatorul și directorul executiv al Marketplace Pulse. “Amazon ar putea fi tentat să continue să crească taxele pentru că se află într-o situație dificilă, dar trebuie să se ajungă la un fel de echilibru”.
Vânzătorii Amazon aleg să folosească serviciile sale de logistică deoarece, în medie, acestea costă cu 30% mai puțin decât alternativele de la alte companii de transport, iar comercianții sunt liberi să cumpere publicitate oriunde, a declarat purtătorul de cuvânt al companiei, Mira Dix, într-o declarație trimisă prin e-mail. Taxele percepute de Amazon reflectă costurile și investițiile proprii ale companiei, a precizat aceasta.
“Mulți parteneri de vânzări și-au construit și își conduc afacerile fără publicitate”, a spus ea. “Dacă aleg să își facă publicitate pentru produsele lor, au la dispoziție mulți furnizori de servicii din care pot alege. Vânzătorii nu sunt obligați să folosească serviciile noastre de logistică sau de publicitate și le folosesc doar dacă acestea oferă o valoare suplimentară afacerii lor.”
Menținerea profiturilor pe măsură ce vânzările încetinesc reprezintă o provocare majoră pentru activitatea principală de vânzare cu amănuntul online a Amazon. Fără Amazon Web Services, afacerea profitabilă de cloud computing, Amazon ar fi înregistrat anul trecut o pierdere operațională de 10 miliarde de dolari. Directorul general Andy Jassy încearcă să restabilească echilibrul prin reducerea a 18.000 de locuri de muncă în cadrul companiei și prin restrângerea atenției companiei la domeniile cheie de creștere, mai degrabă decât prin investiții într-un portofoliu dispersat de noi dispozitive și servicii.
Ca răspuns la creșterea costurilor, Amazon a majorat prețul anual al unui abonament Prime din SUA cu 20 de dolari în 2022. Luna trecută, compania a anunțat că intenționează să perceapă taxe pentru comenzile online de produse alimentare mai mici de 150 de dolari. Dar a le cere clienților mai mult este riscant. Comercianții, dintre care mulți dintre ei generează 80% până la 90% din vânzările lor pe Amazon, sunt mai puțin predispuși să se revolte.
Chuck Gregorich, care vinde coșuri de foc și mobilier de exterior, spune că obținerea unui profit pe Amazon devine tot mai dificilă. Unul dintre popularele sale foișoare costă 200 de dolari, din care Amazon ia 112 dolari pentru comisionul său, depozitarea în depozit, livrarea și publicitatea. Îi rămân 88 de dolari pentru a plăti producătorul, pentru a expedia produsul din China și pentru a-și acoperi cheltuielile generale. El se așteaptă ca cheltuielile sale de logistică de la Amazon să crească cu până la 8% în acest an, din cauza unei noi structuri de comisioane care a intrat în vigoare în ianuarie și a unor modificări suplimentare programate pentru sfârșitul acestui an.
“Va trebui să măresc prețurile și deja le-am mărit mult anul trecut”, a declarat Gregorich, care are sediul în Eau Claire, Wisconsin.
Taxele mai mari l-au obligat pe Gregorich să se ocupe el însuși de mai multă logistică. Alți transportatori pot livra focare de incendiu pentru 28 de dolari, a spus el, sau aproximativ jumătate din cât plătește Amazon pentru a livra articole voluminoase. Serviciul de livrare al Amazon durează adesea mai mult de cele două zile pe care le așteaptă clienții, așa că nu mai merită să plătească o primă, a spus el. Dix, purtătorul de cuvânt al Amazon, a declarat că experiența lui Gregorich în ceea ce privește timpii de livrare este “o excepție și nu reprezintă marea majoritate atât a vânzătorilor Amazon cu care suntem parteneri, cât și a clienților pentru care livrăm”.
Vânzătorii de produse alimentare neperisabile se află într-o altă situație, a declarat Gwen McShea, președintele Lean Edge Marketing din Vermont, care are aproximativ 70 de clienți. Unul dintre ei vinde pungi de popcorn de mărimea unei gustări. Un pachet de 24 de bucăți îi ajută să ofere reduceri la vrac, dar Amazon a mărit taxele din cauza dimensiunii mari a pachetului. Un pachet de șase pachete trebuie să aibă un preț semnificativ mai mare decât în magazine pentru a acoperi taxele de livrare ale Amazon, a spus ea.
“O singură unitate pare să aibă un preț scandalos pentru client pentru că este mult mai mult decât în magazin, dar apoi cumpărătorul chiar vrea două duzini într-un pachet în vrac, pentru că este un angajament mare”, a spus ea. “Este complicat să găsești punctul de echilibru”.
Vânzătorii Amazon nu controlează comisioanele pe care Amazon le percepe sau taxele pentru lucruri precum ambalarea și livrarea. Singurul lucru pe care îl controlează este publicitatea, și există semne că se retrag. Veniturile din publicitate ale Amazon în trimestrul de sărbători au crescut cu 18,9%, o expansiune încă robustă, dar o mare încetinire față de aceeași perioadă a anului precedent, când au crescut cu 32,2%.
Amazon dedică mai mult spațiu pe site-ul său pentru publicitate, ceea ce îi oferă mai mult spațiu pentru a vinde, dar face, de asemenea, ca fiecare loc să fie mai puțin valoros, a declarat Melissa Burdick, un fost director executiv al Amazon, care este acum președinte al Pacvue, o firmă de consultanță în marketing online. Ratele de conversie, care măsoară numărul de cumpărători care achiziționează un produs după ce dau click pe o reclamă, au scăzut în fiecare trimestru al anului trecut, a spus ea.
“Spațiul publicitar de pe Amazon nu mai are același succes ca înainte pentru vânzători”, a spus Burdick. “O mulțime de vânzători aleg să ofere reduceri în loc să facă publicitate, deoarece cumpărătorii răspund mai mult la reduceri”.
Unii vânzători beneficiază de pe urma modificărilor aduse de Amazon. Desert Cactus, o companie cu sediul în Chicago care vinde steaguri, rame pentru plăcuțe de înmatriculare și alte mărfuri în numele colegiilor și al echipelor sportive profesioniste, folosește unul dintre cele mai ieftine servicii de expediere ale Amazon, destinat produselor mici și ieftine. Amazon a mărit prețul maxim al produsului permis pentru acest program la 12 dolari de la 10 dolari, ceea ce face ca mai multe mărfuri Desert Cactus să fie eligibile, a declarat fondatorul Joe Stefani.
“Este greu de înlocuit Amazon, deoarece valoarea este încă acolo”, a spus el. “Ei livrează toți acești clienți, iar taxele de expediere sunt mai mici decât dacă am face-o noi înșine. Este locul în care trebuie să fim și va fi pentru o perioadă de timp”.