China este cea mai importantă piață a Tesla după SUA, iar aceasta este cea mai recentă dintr-o serie de eșecuri jenante.

Aspirațiile Tesla Inc. în China au primit o lovitură majoră la sfârșitul săptămânii, după ce guvernul a ordonat ca aproape toate mașinile vândute în această țară – peste 285.000 – să fie reparate pentru a rezolva o problemă de siguranță.

Administrația de Stat pentru Reglementarea Pieței a precizat sâmbătă, într-o declarație, că acțiunea implică 211.256 de vehicule Model 3 produse pe plan local și 35.665 de vehicule importate, precum și 38.599 de Model Y fabricate în China. Constructorul auto cu sediul în California a început livrările de vehicule utilitare sportive Model Y abia în ianuarie, astfel că rechemarea în service va afecta cam toți șoferii care au cumpărat un model.

Agenția chineză a declarat că sistemele de pilot automat ale vehiculelor pot fi activate automat, ceea ce ar putea duce la accidente din cauza accelerării bruște. În cele mai multe cazuri, remedierea ar trebui să poată fi făcută de la distanță, cu o actualizare online a funcției de control activ al vitezei de croazieră a mașinilor. Tesla va actualiza software-ul gratuit.

Deși Tesla și-a cerut scuze prin intermediul contului său oficial de asistență pentru clienți de pe Weibo, spunând că va “continua să îmbunătățească siguranța în strictă conformitate cu cerințele naționale”, rechemarea în service vine în completarea unei serii de eșecuri jenante pentru companie în China. Un protest devenit viral la Salonul Auto de la Shanghai, la jumătatea lunii aprilie, și o serie de accidente au deteriorat opinia publică față de pionierul vehiculelor electrice, iar câteva guverne locale și instituții oficiale analizează posibilitatea de a deține o mașină Tesla în rândul personalului lor, invocând preocupări legate de faptul că mașinile prezintă riscuri de securitate.

În martie, Teslas au fost interzise în unele complexe militare și ansambluri de locuințe din cauza îngrijorărilor legate de camerele încorporate. Tesla a luat imediat măsuri pentru a liniști autoritățile, afirmând că orice date colectate în China sunt stocate la nivel local.

Faptul că repararea necesară a software-ului are impact asupra Modelului Y de la Tesla este deosebit de nefericit. SUV-ul crossover, care are o autonomie de până la 594 de kilometri, a fost considerat ca permițând Tesla să vizeze o bază de clienți mult mai mare pe cea mai mare piață mondială pentru vehicule electrice și mașini în general.

Directorul executiv Elon Musk a declarat că Model Y are potențialul de a vinde mai mult decât toate celelalte vehicule pe care le produce, iar chiar luna aceasta, Asociația autoturismelor din China a prognozat un interes crescut pentru mașini mai mari și mai spațioase, în special în categoria celor cu șapte locuri, deoarece normele guvernamentale permit părinților să aibă mai mulți copii.

Tesla Inc. Model Y, vehicule electrice, în fața showroom-ului producătorului auto din Shanghai, China, vineri, 8 ianuarie 2021. Clienții Tesla din China care doresc să obțină noul Model Y fabricat pe plan local se confruntă cu o așteptare mai lungă, semnalând o cerere inițială puternică pentru SUV-ul fabricat la Shanghai.
Credit Suisse Group AG a declarat într-o notă de săptămâna trecută că un risc cheie de scădere a obiectivului său de preț de 800 de dolari pentru acțiunile Tesla este reprezentat de dificultățile Model Y și de lipsa cererii pe piețele internaționale. Acțiunile Tesla, tranzacționate pe Nasdaq, au închis vineri la 671,87 dolari și au scăzut cu aproximativ 5% din ianuarie. Acestea au urcat cu 743% anul trecut.

Timpii de livrare ai Tesla în unele locații din China “au scăzut de la 39 la 33 de zile – ceea ce ar putea indica faptul că mai puține comenzi se transformă în vânzări”, a scris analistul Dan Levy de la Credit Suisse. Cu toate acestea, în timp ce unii clienți au schimbat mărcile din cauza titlurilor negative recente, “există în continuare comenzi ample pentru Model Y pentru a susține un volum de vânzări continuu”, a spus Levy.

Mărcile străine au reprezentat aproximativ 37% din vânzările de vehicule cu energie nouă în China anul trecut și 57% de la începutul anului până în prezent. Națiunea este a doua cea mai importantă piață a Tesla după SUA, iar Tesla exportă acum mașini fabricate în China în Europa de la fabrica sa Gigafactory din Shanghai. Dar o mână de nou-veniți autohtoni cu creștere rapidă îi amenință poziția puternică, în special Nio Inc. și Xpeng Inc. Pe piața de masă, cumpărătorii locali sunt cuceriți de mașinile electrice ieftine și funcționale produse de SAIC-GM-Wuling Automobile Co.

Vânzările de Model Y-uri fabricate în China, care pornesc de la aproximativ 53.000 de dolari, au crescut de peste două ori în mai față de aprilie. Cifrele din aprilie au fost în scădere față de martie, deoarece unele linii de producție de la fabrica Tesla din Shanghai au fost suspendate timp de două săptămâni pentru întreținere și ajustare.

“Odată ce Model Y va ajunge la producția completă, vom vedea probabil un raport de aproape 2 la 1” față de sedanul Model 3, a declarat la începutul acestei luni Tu Le, directorul general al firmei de consultanță Sino Auto Insights, cu sediul la Beijing. “Consumatorii chinezi iubesc SUV-urile și crossoverele. Cred că Model Y se va descurca foarte bine spre sfârșitul acestui an”.