
Construit cu fonduri UE, Podul Pelješac va lega orașul medieval Dubrovnik de continent.
De când țara și-a declarat independența în 1991, s-a confruntat cu o problemă teritorială și logistică: orașul pitoresc medieval Dubrovnik și zona înconjurătoare sunt tăiate de restul Croației de o mică fâșie de teren care aparține Bosniei și Herțegovinei.
Construirea podului mult așteptat – între continent, zona ce aparține Croației și Peninsula Pelješac, care este conectată la Dubrovnik – va marca un moment istoric pentru țară, înainte de intrarea planificată în zona de liberă circulație Schengen a UE.
De asemenea, a fost descris ca fiind un moment semnificativ pentru Uniunea Europeană. Plătit în principal de Comisia Europeană, podul urmează să fie construit de China Road and Bridge Corporation (CRBC), deținută de statul din China, ceea ce îl face primul proiect chinez de infrastructură major plătit de contribuabilii europeni.
Proiectul este în lucru de mai bine de un deceniu, din 2005, cu puține finanțări și fără un plan real, pornit de fostul prim-ministru Ivo Sanader, intre timp condamnat pentru acuzații de corupție.
Ani de-a rândul, o succesiune de prim-miniștri au menținut cel putin la nivel declarativ construcția în curs de desfășurare. S-au făcut puține lucruri până la mijlocul anului 2017, când Comisia Europeană a anunțat că va furniza 357 milioane EUR, aproximativ 85% din costul estimat al proiectului.
Izolarea din Dubrovnik datează din secolul al XVII-lea, când, ca oraș-stat independent, a cedat pământul puternicului Imperiu Otoman pentru a se proteja împotriva agresiunii venețiene.
Problema a devenit deosebit de acută după izbucnirea COVID-19. Cu frontierele internaționale închise peste noapte, cea mai obișnuită rută de la Dubrovnik la Zagreb a devenit brusc inaccesibilă. Chiar Dubrovnik însuși a fost pionierul conceptului de carantină în timpul unui focar de ciumă din Veneția din apropiere, în secolul al XIV-lea, dar de data aceasta carantina a fost o lovitură grea pentru un oraș care se bazează pe turism internațional. Deși este puțin probabil ca podul să aibă un impact economic dramatic asupra orașului cu ziduri în sine, Peninsula Pelješac din apropiere va beneficia probabil de a fi ușor accesibilă din Croația continentală.
În timp ce implicarea Chinei în proiect a atras atenția internațională, puțini din Dubrovnik par foarte deranjați de acest lucru.
CRBC a câștigat licitația într-o ofertă deschisă, învingând o companie austriacă și un consorțiu italo-turc promițând să construiască podul cu 6 luni mai repede și cu aproape jumătate de miliard de kuna mai ieftin decât concurența.
„Nu mă deranjează că podul e construit de chinezi”, a spus Mirna, un negustor local. „Întrebarea este dacă vor face sau nu o treabă de calitate.”