Google a permis unei companii rusești sancționate să acceseze date aparținând americanilor și europenilor, inclusiv activitatea utilizatorilor pe site-uri web cu sediul în Ucraina, potrivit unui nou raport.

Raportul a fost întocmit de Adalytics, o companie de analiză a anunțurilor digitale, și a fost prezentat pentru prima dată de ProPublica. Acesta a constatat că firma rusească de publicitate digitală RuTarget încă mai accesa datele utilizatorilor prin intermediul Google la câteva luni după ce a fost sancționată ca urmare a invaziei Rusiei în Ucraina.

RuTarget este deținută de Sberbank, cea mai mare bancă de stat din Rusia, pe care SUA au sancționat-o pentru prima dată în februarie și căreia i-au impus sancțiuni de blocare totală în aprilie.

Adalytics a găsit sute de exemple de accesare a datelor utilizatorilor de către RuTarget prin intermediul Google între 24 februarie, când a fost sancționată, și 23 iunie, când ProPublica a contactat Google în legătură cu acest lucru.

Raportul a mai spus că unele dintre datele partajate cu RuTarget au inclus detalii despre utilizatorii care navighează pe site-uri web cu sediul în Ucraina. Accesul la date include, potențial, adrese IP, informații despre locație și ID-uri de telefoane mobile.

“Din câte știm, ei iau aceste date și le combină cu alte 20 de surse de date pe care le-au obținut de cine știe unde”, a declarat Krzysztof Franaszek, autorul raportului, pentru ProPublica. “Dacă printre ceilalți parteneri de date ai RuTarget se numără guvernul rus, serviciile de informații sau infractorii cibernetici, există un pericol uriaș.”

Google nu a răspuns imediat solicitării Insider pentru comentarii. Când a fost contactat de ProPublica, Google a declarat că a blocat RuTarget de la utilizarea sau cumpărarea produselor sale publicitare în martie, dar a recunoscut că firma încă mai primea date despre utilizatori și despre cumpărarea de anunțuri de la Google înainte de 23 iunie.

“Google se angajează să respecte toate sancțiunile aplicabile și legile privind conformitatea comercială”, a declarat purtătorul de cuvânt al Google, Michael Aciman. “Am analizat entitățile în cauză și am luat măsuri de aplicare corespunzătoare, dincolo de măsurile pe care le-am luat la începutul acestui an pentru a le bloca utilizarea directă a produselor publicitare Google.”

Un grup de senatori americani și-a exprimat în aprilie îngrijorarea cu privire la posibilitatea ca datele americanilor să fie vândute unor companii străine prin intermediul schimburilor de publicitate online. Senatorii au afirmat într-o declarație că procesul de licitație obișnuit în vânzările de reclame online înseamnă că sute de firme ar putea primi informații despre persoana care este ținta anunțului.

Aceștia au precizat că firmele ar putea colecta “identificatori de dispozitive și cookie-uri, date de navigare pe internet și de localizare, adrese IP, precum și vârsta și sexul” pentru a “întocmi dosare exhaustive” despre utilizatorii individuali.

“Aceste informații ar fi o mină de aur pentru serviciile de informații străine care le-ar putea exploata pentru a informa și supraîncărca campaniile de hacking, șantaj și influențare”, au spus ei.