Este un nou episod în disputa dintre Statele Unite şi Uniunea Europeană în cadrul diferendului comercial declanşat în octombrie 2004. El opune constructorii aeronautici Airbus şi Boeing, iar prin ei, Uniunea Europeană şi Statele Unite.
Statele Unite au impus din octombrie 2019 tarife vamale suplimentare de 10% pentru avioanele Airbus şi de 25% pentru produse din UE, inclusiv whisky din Scoţia şi Irlanda, vin din Franţa şi brânzeturi din diverse regiuni. Ulterior, tarifele vamale suplimentare pentru avioanele Airbus au fost majorate la 15%. Cele mai afectate ţări sunt Spania, Germania, Franţa şi Marea Britanie (care produc avioane şi componente Airbus), dar taxele au afectat, în măsură mai mică, şi restul economiilor de pe piaţa unică europeană, ceea ce a dus la noi tensiuni între SUA şi blocul comunitar.
Miercuri, 12 august, Washingtonul a anunțat că menține valoarea taxelor “punitive” la produsele europene stabilite în cadrul unui diferend aeronautic transatlantic, dar modifică lista produselor vizate. Un truc la care Washingtonul recurge la fiecare șase luni, schimbând lista mărfurilor europene vizate, sancționând astfel mai multe sectoare economice, țări europene, fără a schimba valoarea totală a taxelor suplimentare percepute.
“UE … Franţa, Spania şi Germania … respectă deplin deciziile OMC (Organizaţia Mondială a Comerţului) în cazul Airbus, ceea ce înlătură orice motiv ca SUA să menţină tarifele vamale suplimentare pentru produse europene şi este suficient pentru soluţionarea rapidă a acestei dispute îndelungate”, a precizat Comisia Europeană.
Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire atenţionează însă că Airbus se află în conformitate cu legislaţia internaţională. Considerăm că Statele Unite nu au nicio justificare să menţină sancţiunile tarifare pe care le impune din octombrie 2019, a reacţionat şi ministrul delegat pentru Comerţ Exterior, Franck Riester.