Circuit ciudat: în 2015, traseul „nu afecta zone militare”. În 2022, proiectul este depus pentru finanţare taman la capitolul „Mobilitate militară”.

Sursa de finanţare a podului care va lega Autostrada Unirii de infrastructura rutieră din stânga Prutului a fost identificată. Cererea de suport pentru execuţia podului de la Ungheni a fost depusă cu o zi înainte de închiderea apelului de proiecte menite să adapteze reţeaua rutieră europeană TEN-T la utilizarea duală civilă-apărare.

În termeni tehnici, programul se numeşte „Mecanismul de conectare europeană”, iar proiectele din domeniul infrastructurii de transport au putut fi depuse în perioada 12 mai – 29 septembrie.

„Pachetul de mobilitate militară promovează acţiuni care contribuie la adaptarea infrastructurii de transport pentru a permite deplasarea trupelor şi echipamentelor militare”, preciza Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor, la momentul înregistrării cererii de finanţare.

Solicitările urmează să fie analizate până la sfârşitul anului, urmând ca în ianuarie 2023 să fie anunţaţi câştigătorii.

De menţionat că, într-un memoriu al Agenţiei Naţionale de Protecţie a Mediului realizat în 2015, se precizează că, dat fiind că podul va fi construit într-o zonă de graniţă, nu va afecta zone militare, zone industriale, cariere, gropi de gunoi etc. şi, de asemenea, nici zone construite / rezidenţiale.

Conexiunile cu A8, făcute odată cu podul

Podul care urmează să unească cele două localităţi cu nume identic de pe malurile Prutului, Ungheni, va fi un segment distinct de proiectul A8. La începutul anului, guvernele României şi Republicii Moldova au stabilit în şedinţă comună că lungimea acestui segment – podul, punctul transfrontalier şi locurile de parcare adiacente – este de 1.000 m, din care lungimea podului este de 261,20 m.

Proiectul include şi realizarea unui tronson de autostradă cu două benzi pe sens, în lungime de 0,5 km, care va asigura funcţionalitatea independentă a podului până la conectarea cu Autostrada Unirii.

De cealaltă parte a râului-graniţă, conexiunea va fi în R1, drumul naţional Ungheni-Chişinău. Construcţia drumului de acces şi a infrastructurii conexe pe partea Republicii Moldova va fi finanţată de Guvernul de la Chişinău, cu un cost estimativ de două milioane euro.

Va costa 33 milioane euro

Proiectul a fost evaluat la 33 de milioane de euro, din care jumătate reprezintă contribuţia Uniunii Europene (16,48 milioane de euro, mai precis, fără TVA).

Dacă răspunsul aşteptat în ianuarie va fi favorabil, aşa cum se aşteaptă majoritatea oficialilor, având în vedere noul context regional, contractul de finanţare urmează să fie semnat în iunie 2023. Studiul de fezabilitate există, iar acordul de mediu a fost şi el emis cu o săptămână în urmă. Rămâne de parcurs etapa de proiectare şi execuţie – când va veni şi finanţarea.

Amintim că, săptămâna trecută, a fost fixat şi traseul Variantei ocolitoare Nord a municipiului Iaşi, respectiv traseul A8 între Leţcani şi Ungheni.