Din aprilie până în august 2020, în România au intrat zece autocamioane mari pline cu țigări. Erau înregistrate la un punct naval de trecere a frontierei ca intrând în spațiul Uniunii Europene. TIR-urile aveau destinația finală Republica Moldova, dar au dispărut în punctul vamal din Albița/ jud.Vaslui. Acolo trebuiau făcute operațiunile vamale și de trecere a frontierei.

Până în luna martie 2021, când Europa Liberă a început să ceară detalii, niciun oficial din conducerea Direcției Generale a Vămilor sau a Agenției Naționale de Administrare Fiscală și nici măcar unul dintre cei doi miniștri de Finanțe din perioada aprilie 2020 – aprilie 2021 nu fuseseră anunțați de acest caz de contrabandă cu produse din tutun în valoare de cel puțin 30 de milioane de euro.

În perioada iunie 2020 – decembrie 2020, ministrul de Finanțe a fost actualul premier, Florin Cîțu.

Totul a pornit din 17 aprilie 2020, când în documentele Direcției Generale a Vămilor a apărut un transport efectuat de firma OOOH Essers RU, societate înregistrată în Rusia și Lituania și care reprezintă filiala rusă a companiei de transport belgiene H Essers.

TIR-ul înregistrat cu numărul de înmatriculare P946TB39 avea o masă de 13.699 de kilograme de țigarete. Transportul era înregistrat în Portul Constanța, conform datelor primite de Europa Liberă de la surse din cadrul Vămii. „A intrat în România pe la un punct naval, Constanța e singura zona unde se pot face ușor astfel de transporturi”, precizează sursa.

Direcția Generală a Vămilor a refuzat timp de mai multe zile să ofere orice informație legată de acest transport și de alte nouă asemănătoare. Cel mai recent mesaj primit din partea instituției a fost că răspunsul este formulat, dar este la semnat, la directorul Marcel Simion Mutescu. Întrebată punctual despre acest posibil caz de contrabandă, nici conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscale (ANAF) în subordinea căreia se află Vama, nu a oferit Europei Libere un punct de vedere.

Transportul din aprilie 2020 a fost înregistrat în port ca fiind un transport cu destinație finală în spațiul non-UE. Mai exact, transportul de țigări trebuia să ajungă în Republica Moldova.În astfel de cazuri, regulamentul vamal impune că procedurile de vămuire nu se fac prin punctul în care intră transportul, ci prin punctul în care iese”, ne-a explicat un reprezentant al Portului Constanța.

În cazul de față, transportul efectuat de OOOH Essers RU trebuia să iasă din România spre Republica Moldova pe la Albița în județul Vaslui. Numaică acest transport nu a trecut niciodată oficial prin punctul de trecere a frontierei, prin punctul vamal și prin punctele de control ale Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. „Atunci când un camion/TIR iese din țară, vine un lucrător vamal și îi controlează actele, dacă nu verifică și fizic încărcătura, ceea ce are dreptul să facă. Introduce în baza de date informațiile de identificare ale camionului, la ce oră a fost controlat, când s-a terminat procedura vamală, etc. Apoi, un reprezentant al Poliției de Frontieră consemnează că s-a ridicat bariera la ora x și că transportul a ieșit din România. Mai mult, până la barieră, camionul este înregistrat la punctele CNAIR, unde camionul este și cântărit”, ne-a mai explicat un reprezentant al Vămii din Albița.

În cazul acestui transport, camionul nu a trecut niciodată prin punctele vamale, de frontieră și ale CNAIR. Pur și simplu a dispărut probabil prin Albița. Camionul a fost însă găsit în această primăvara în Republica Moldova, unde a fost înregistrat de autoritățile de la Chișinău ca fiind gol.

În martie 2021, singurul care a depistat suspiciunea de contrabandă de țigări a fost Dănuț Bolohan, directorul Direcției Vamale Iași, în subordinea căreia se află și Biroul Vamal de la Albița. Acesta a solicitat la direcția sa o verificare a acestui transport și a altora nouă, transporturi de țigări care, la fel ca și camionul înregistrat pe 17 aprilie, au dispărut în România. Cel mai probabil țigările au fost vândute pe piața neagră, ceea ce a produs statului o pagubă considerabilă.

Celelalte nouă transporturi dispărute:

  • OOOH Essers RU – cu masa de 17.461 de kilograme – pe data de 25 aprilie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 14.857 de kilograme – pe data de 8 mai;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 14.249 de kilograme – pe data de 14 mai;
  • H Essers Security Logistics – cu masa de 10.815 de kilograme – pe data de 13 iunie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 17.204 de kilograme – pe data de 30 iunie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 17.090 de kilograme – pe data de 18 iulie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 15.343 de kilograme – pe data de 30 iulie;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 19.156 de kilograme – pe data de 19 august;
  • OOOH Essers RU – cu masa de 14.755 de kilograme – pe data de 22 august;

În total, 140 de tone de țigări în cele zece transporturi dispărute probabil prin Albița.

Transportatorul rus

Firma OOO H Essers RU are, din documentele consultate de Europa Liberă, calitatea de transportator și este înregistrată în Rusia, Regiunea Kaliningradskaya, Orașul Sovetsk. Această societate este deținută la rândul său de alte două firme H. Essers din Vilnius (Lituania) și firma Evro Trans Servis.

La rândul său, Evro Trans Servis are trei acționari: Anastasiya Pavlovna Nikitina – cu 50%, Victoras Samojlenko – cu 25% și Aringas Shidlauskas – cu 25%.

Reprezentanții filialei din România ai companiei H Essers nu au dorit să precizeze pentru Europa Liberă dacă au vreo legătură cu transporturile făcute de colegii din Rusia și Lituania.

Nu am reușit să obținem date sigure despre identitatea firmelor care au importat și exportat țigările dispărute la Albița. Direcția Generală a Vămilor și ANAF au refuzat până în acest moment să ofere aceste informații.

Sesizarea de la Iași

În luna martie, șeful Direcției Vamale Regionale Iași, Dănuț Bologan, care are în subordine și Biroul Vamal Albița, a observat dispariția TIR-urilor cu țigări și a început verificările în propria instituție. Din datele primite de la Vama Albița, CNAIR și Poliția de Frontieră reiesea că: nu sunt date care să localizeze TIR-urile, dar nici să precizeze dacă au ieșit din țară. „Practic au dispărut în Albița”, ne-a transmis o sursă din Vamă, implicată în această anchetă internă.

Sursa din cadrul Direcției Generale a Vămilor, care ne-a semnalat cazul de contrabandă, spune că șefii instituției au fost în luna aprilie în Republica Moldova tocmai pentru a obține date privind aceste transporturi de la colegii de la Chișinău. Autoritățile din Republica Moldova depistaseră camioanele la începutul anului, însă acestea nu mai aveau încărcătura, dar nici nu puteau prezenta forme legale care să demonstreze că au intrat în Republica Moldova cu țigarete.

În agenda publică online a lui Marcel Simion Mutescu, apare notat că domnia-sa, șeful Direcției Generale a Vămilor, s-a întâlnit pe 1 aprilie cu Sergiu Burduja, directorul Serviciului Vamal din Republica Moldova.

Ancheta secretă

Am cerut Direcției Generale a Vămilor să ne precizeze dacă instituția a făcut plângere penală în legătură cu aceste transporturi suspecte de contrabandă și unde a fost înregistrată această plângere penală. Până la acest moment nu am primit nici un răspuns. Ni s-a transmis că nu există acceptul directorului Marcel Simon Mutescu pentru a ne oferi aceste date. Sursele Europei Libere ne-au transmis însă că s-ar fi făcut o plângere penală în acest caz.

Neoficial, reprezentanții Direcției Generale a Vămilor ne-au transmis că au informat conducerea ANAF și ai Ministerului Finanțelor, minister în subordinea căruia se află ANAF-ul. Acest lucru a fost infirmat de sursele Europei Libere.

Președinte al Fiscului este și era și anul trecut Mirela Călugăreanu. Am contactat-o pe aceasta și am întrebat-o dacă a fost înștiințată de dispariția TIR-urilor cu țigări din Vama Albița și când a fost înștiințată de acest lucru. Aceasta nu a răspuns la această întrebare.

În aprilie 2020, ca de altfel pe toată durata anului trecut, ministru al Finanțelor a fost Florin Cîțu, actualul premier al României. L-am întrebat și pe acesta dacă a fost anunțat vreodată în perioada aprilie 2020 – aprilie 2021 despre dispariția mai multor TIR-uri cu țigări într-un posibil caz de contrabandă, așa cum ne-au transmis reprezentanți ai Vămii că au făcut. Florin Cîțu a evitat să ne ofere orice fel de răspuns prin care să confirme că a fost anunțat în legătură cu acest caz suspect de contrabandă.

Afacerea și prejudiciul

Valoarea celor 140 de tone de țigări din cele zece transporturi dispărute este de minimum 30 de milioane de euro, dar poate ajunge până la 40 de milioane de euro, dacă marca țigaretelor era una mai scumpă, așa cum ne-au declarat reprezentanți ai producătorilor de țigări.

Drept comparație, Garda de Finanțe din Italia a sechestrat în urmă cu doi ani un TIR cu numere românești care transporta nu mai puțin de 10 tone de țigări de contrabandă. Oficialii italieni estimau atunci că valoarea era de 2,5 milioane de euro, iar țigările urmau să se vândă pe piața neagră din Napoli.

Dacă țigările din cele zece transporturi au fost comercializate în România, atunci statul român a fost păgubit de acciza pe tutun. În funcție de numărul de țigări din containere, valoarea accizei pierdute de statul român este de un minim estimat la două milioane de euro.

Geanta cu banii

În luna în care au început să dispară TIR-urile cu țigări, prin Vama Albița a mai trecut, nedetectat de partea română, un transport important: o geantă cu bani cu 1,6 milioane de euro.

Geanta a fost descoperită însă de lucrătorii vamali din Republica Moldova. După ce a trecut nestingherit prin vama românească, vameșii moldoveni din punctul de graniță de la Leușteni au decis să facă totuși un control amănunțit al unui enigmatic TIR gol. În cabina șoferului au descoperit cei 1,59 milioane de euro. Vameșii care au verificat mijlocul de transport au numărat aproximativ șase colete cu bani, toate pline cu bancnote de 20 și 50 de euro.

Banii au trecut foarte ușor la granița română. Banii erau trimiși din România și urmau să ajungă în Republica Moldova, probabil la o grupare infracțională de acolo. Organele de control de la Albița nu au făcut absolut niciun control. Banii erau ascunși, dacă se poate spune ascunși pentru că erau relativ la vedere, în cabina unui șofer de TIR, iar camionul era gol. Controlul nici nu era greu de realizat în aceste condiții. Organele de control au verificat doar actele șoferului și ale TIR-ului”, ne-a declarat o sursă din Albița.