Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
n exitpoll comandat de BFMTV, RMC și La Tribune, arată că Reuniunea Națională (extrema dreaptă) a obținut 33% din voturi, la nivel național, în timp ce Noul Front Popular (extrema stângă) s-a clasat pe locul al doilea (cu 28,5%), urmat de alianța “Împreună”, a președintelui Macron, cu 22% din voturi.
Deși “Împreună” are un scor ceva mai bun decât la alegerile europene, BFMTV proiectează că extrema dreaptă este acum poziționată pentru a obține între 260 și 310 de locuri în Parlament, pentru majoritate absolută fiind nevoie de 289 de deputați.
Sistemul electoral francez prevede că în circumscripțiile în care niciun parlamentar nu obține 50% din voturi se organizează un al doilea tur (pe 7 iulie) între candidații care au cel puțin 12,5%.
Prezența estimată la vot a fost de 69,7%, cea mai mare din 1986 și până astăzi. Spre comparație, în primul tur al alegerilor legislative din 2022, procentul celor care au mers la vot a fost de 47,51%.
Sistemul electoral francez este unul complex, în două tururi, și nu reflectă proporțional sprijinul la nivel național pentru un partid. Astfel, fiecare parlamentar este ales la nivel de district, iar un candidat are nevoie de peste 50% din voturi pentru a fi ales. Asta face probabil ca la finalul acestei zile să fie cunoscuți foarte puțini parlamentari, cei mai bine clasați (cu peste 12,5% din voturi) urmând să fie votați într-un al doilea tur, pe 7 iulie.
În unele cazuri, trei sau patru persoane ajung în turul al doilea, deși unii se pot retrage pentru a îmbunătăți șansele unui alt concurent – o tactică folosită adesea în trecut pentru a bloca candidații de extremă dreapta.
Trei blocuri politice majore sunt acum în preferințele publicului: Reuniunea Națională (RN – Rassemblement National) de extremă dreapta, care poate obține majoritatea absolută, coaliția Noul Front Popular, care include forțe de extrema stângă, este pe poziția a doua, iar alianța de centru a președintelui Emmanuel Macron este abia pe poziția a treia. Așadar bătălia se dă între extrema dreaptă și extrema stângă, dar Macron ar putea arbitra formarea guvernului.
Se așteaptă ca liderii partidelor cheie să-și dezvăluie strategia de alianțe între cele două runde electorale. “Acest lucru face ca rezultatul celui de-al doilea tur de scrutin să fie extrem de incert, dependent de manevrele politice și de modul în care reacționează alegătorii”, mai remarcă AFP.
Mandatul prezidențial al lui Emmanuel Macron este până în 2027 și acesta a dat asigurări că nu va demisiona înainte de această dată, chiar dacă va fi obligat să coabiteze cu un guvern dominat fie de extrema dreaptă fie de cea stângă. Constituția Franței prevede un sistem semiprezidențial cu puteri sporite (față de România) pentru președinte, care poate demite oricând guvernul sau poate dizolva parlamentul, așa cum Macron a și făcut după alegerile europene de pe 9 iunie.
Istoria modernă a Franței a mai cunoscut coabitări între un președinte aflat în divergență politică cu guvernul, ultima fiind în mandatul președintelui conservator Jacques Chirac, care a guvernat cu un guvern socialist între 1997 și 2002.
Deși președintele își asumă mai puține responsabilități de politică internă atunci când este în divergență cu guvernul, el păstrează în continuare unele competențe în materie de politică externă și de apărare pentru că este responsabil de negocierea și ratificarea tratatelor internaționale. Președintele este, de asemenea, comandantul forțelor armate și deținătorul codurilor nucleare.
Deși are posibilitatea de a nu contrasemna ordonanțele de urgență ale guvernului, prim-ministrul poate cere Adunării Naționale să le voteze, iar acestea vor intra în vigoare în ciuda vetoului prezidențial.
Adevărata problemă în actualul context politic din Franța este că atât extrema-dreaptă, cât și coaliția de stânga, au abordări radical diferite de cele ale lui Macron în politica externă și mai ales cu privire la războiul din Ucraina și la rolul Franței în UE.
Jordan Bardella, liderul partidului Reuniunea Națională și cel mai probabil viitor premier, vrea să oprească livrările de rachete franceze pentru Ucraina, dar și să taie din contribuția Franței la bugetul UE, pentru a-și îndeplini promisiunile populiste.
AFP remarcă faptul că Macron ar putea încerca să construiască o coaliție de largă uniune națională, care ar include și partidele de stânga și pe cele de dreapta extremă, opțiune care pare însă greu de acceptat de cele două extreme.
O altă opțiune complicată ar fi numirea unui guvern de tehnocrați neafiliat politic, dar care ar trebui totuși să obțină o majoritate în Adunarea Națională.