Cota mașinilor electrice noi scade în continuare în Europa

Ponderea modelelor electrice în vânzările de mașini noi a scăzut în Europa în prima jumătate a anului 2024, marcând o oprire a boom-ului acestor motorizări, potrivit cifrelor publicate joi, 18 iulie, de constructorii auto. După trei ani de creștere neîntreruptă, mașinile electrice au înregistrat doar o ușoară creștere (+1,3%) în prima jumătate a anului, reprezentând 12,5% din vânzări, față de 12,9% la începutul anului 2023, potrivit Le Figaro.

Eliminarea subvențiilor pentru achiziționarea de mașini electrice la sfârșitul anului 2023 în Germania, cea mai mare piață de pe continent, a stopat creșterea acestui tip de motorizare, care ar trebui totuși să devină norma până în 2035, conform planurilor Comisiei Europene. Marca americană Tesla, lider pe piața automobilelor electrice cu modelul său Y, și-a văzut vânzările europene scăzând cu 9,1% în cursul semestrului.

Modelele hibride, în plin avans

Cu toate acestea, vânzările de automobile electrice au continuat să crească în unele țări importante din UE, cum ar fi Franța, în special datorită sistemului de „leasing social”, dar și în Italia și Belgia, datorită facilităților fiscale pentru întreprinderi. Luând toate motoarele la un loc, piața europeană și-a revenit ușor în prima jumătate a anului, cu 5,7 milioane de vehicule vândute (+4,5%), dar vânzările sunt încă departe de nivelurile de dinainte de Covid.

În loc să aleagă mașini electrice, unde gama de modele economice rămâne limitată, cumpărătorii s-au orientat mai mult către modele hibride (+22,3%), care reprezintă acum 29,2% din piață. În același timp, vânzările de modele pe benzină și diesel au continuat să scadă în majoritatea țărilor europene, dar și-au revenit în Germania și Italia, unde reprezintă acum 35,3% și, respectiv, 12,9% din piață.

În acest climat incert, pionierul modelelor hibrid Toyota s-a situat pe primul loc în prima jumătate a anului (+20,7%), în special cu Yarisul asamblat în Franța, iar cota sa de piață a ajuns la 7,8%, la egalitate cu grupul Hyunday-Kia. Volkswagen a crescut cu 4,1%, în special datorită mărcilor sale Skoda și Cupra. Numărul 2, Stellantis (+0,5%), și-a văzut cota de piață scăzând la 18%, cu o scădere a vânzărilor la Peugeot în special. Grupul Renault este în creștere ușoară (+2%), datorită mărcilor Dacia și Alpine.