Rusia inundă în mod deliberat redacțiile de știri cu conținut fals pentru a suprasolicita verificatorii de fapte, potrivit unui studiu

Un nou raport spune că schema urmărește, de asemenea, să amplifice anumite narațiuni false prin publicarea de către reporteri a dezmințirilor lor și distribuirea lor pe scară largă.

Actorii pro-ruși îi asaltează în mod intenționat pe jurnaliști cu știri false, în încercarea de a împrăștia resursele de verificare și de a amplifica raza de acțiune a dezinformării, potrivit unui nou studiu.

Denumită “Operation Overload” (Operațiunea Overload) de către compania finlandeză de software și metodologii Check First, care a publicat raportul, schema în curs de desfășurare implică actori pro-ruși anonimi care contactează jurnaliștii într-o campanie coordonată pentru a-i determina să verifice știrile suspecte de a fi false.

Stratagema se bazează pe principiul simplu conform căruia “toată publicitatea este o publicitate bună”.

Solicitările de verificare vizează de obicei Ucraina, Franța și Germania și iau forma unor e-mailuri și mențiuni în social media.

Operațiunea Overload a vizat până în prezent peste 800 de organizații de presă din Europa și nu numai, lovindu-le cu aproximativ 2 400 de tweet-uri și peste 200 de e-mailuri.

Telegram a jucat, de asemenea, un rol semnificativ, majoritatea linkurilor trimise jurnaliștilor ducându-i la aplicația de mesagerie.

Check First a constatat că, în ultimele câteva luni, au fost publicate peste 250 de fact-check-uri care menționează narațiunile false create pentru Operațiunea Overload.

De exemplu, expeditorul unuia dintre e-mailurile citate în raport se prezintă drept un cetățean îngrijorat care ar fi văzut afirmații suspecte în presa rusă și le cere jurnaliștilor să arunce o privire.

Într-un altul, autorul precizează clar că dorește ca orice verificare a faptelor să fie distribuită pe scară largă, astfel încât să poată fi văzută de cât mai multe persoane.

Acest lucru dovedește că scopul Operațiunii Overload este de a ajunge la un public mai larg, indiferent dacă povestea este dezmințită sau nu, potrivit Check First.
Promovarea “agendei militare” a Kremlinului

Vinovații folosesc ceea ce Check First numește “amalgamare de conținut”, prin care amestecă diferite tipuri de conținut pentru a crea o poveste credibilă, cu mai multe straturi.

Avalanșa de media creează un fals sentiment de urgență în rândul jurnaliștilor, ceea ce duce la succesul schemei.

“Operațiunea servește atât propagandei interne, cât și scopurilor FIMI [interferență străină și manipulare a informațiilor]”, a declarat Check First. “În timp ce raportul nostru se concentrează în principal pe acesta din urmă, este esențial să recunoaștem că conținutul considerat fals își are originea pe platformele de socializare rusești și se răspândește pe site-uri și bloguri în limba rusă, inclusiv în mass-media de stat, cu scopul manifest de a promova agenda militară a Kremlinului în rândul publicului local.”

O mare parte din știrile false iau forma unor videoclipuri și creează narațiuni pentru a discredita refugiații ucraineni care trăiesc în Occident.

Acest videoclip, de exemplu, folosește resursele Euronews pentru a răspândi povestea conform căreia un salon de înfrumusețare ucrainean din Polonia își expune clienții la mușcături de țânțari pentru a-i ajuta să slăbească.
Videoclipul fals folosește logo-ul Euronews
Videoclipul fals folosește logo-ul EuronewsCheck First

O căutare inversă a imaginilor arată că imaginile au fost preluate dintr-un videoclip difuzat pe YouTube în 2021, în care o femeie poloneză este arestată în Gdansk. Nu are nicio legătură cu Ucraina sau cu ucrainenii.

Un alt videoclip atribuit în mod eronat Euronews folosește imagini vechi ale economistului francez Philippe Aghion pentru a vorbi despre presupusa agravare a crizei economice din Franța.
Ce se întâmplă cu verificarea faptelor?

Deși se poate părea că eficiența verificărilor de fapte a fost pusă sub semnul întrebării, Check First îi îndeamnă pe jurnaliști să rămână vigilenți și să își dubleze eforturile pentru a pune capăt conținutului înșelător.

Firma îi încurajează pe jurnaliști să verifice identitatea oricărei persoane care le trimite preocupări prin e-mail sau prin rețelele de socializare.

“Atunci când primiți e-mailuri sau mesaje directe, în special atunci când fac aluzie la “propaganda Kremlinului”, fiți atenți la e-mailurile nesolicitate și la mesajele directe care conțin linkuri sau atașamente legate de Ucraina, Rusia sau alte subiecte sensibile din punct de vedere politic”, precizează Check First.

Verificatorii de fapte sunt încurajați să colaboreze între instituțiile media pentru a identifica modele și potențiale eforturi coordonate, sporind astfel conștientizarea și răspunsul colectiv.

Check First sugerează, de asemenea, ca instituțiile media să îmbunătățească formarea în domeniul securității cibernetice și cele mai bune practici, cum ar fi raportarea e-mailurilor suspecte.

“Pregătiți-vă echipa pentru a recunoaște amalgamarea conținutului, în cazul în care diferite tipuri de conținut manipulat sunt combinate pentru a crea o narațiune falsă mai convingătoare”, spune aceasta.

“Acest lucru include înțelegerea modului în care videoclipuri, imagini și texte conexe pot fi reperate pe mai multe puncte de vânzare dubioase sau postate de conturi suspecte pe rețelele sociale.”

Sursa: Euronews